Tuesday, Feb 28, 2023 at 9:21 AM

أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۷۵﴾
آیا امیدوارید که آنها برای شما ایمان بیاورند در حالی که گروهی از آنها کلمه خدا را می شنیدند و سپس آن را از خود تحریف می کردند؟

در آیات قبلی خداوند معجزه زنده شدن مرده و حرف زدنش با مردم را کلمه خدا ذکر فرمود ، در واقع کلمه ای که خدا میفرماید شامل هر موجودی است که او خلق فرموده اما منظور از این کلمه در آیه همان معجزات خداوند است ، مانند این که شما غذایی بپزید و دیگری از شما بپرسد و شما بگویید دستپخت شماست ، در واقع شما با انتخاب یک سری مواد غذایی و ترکیب انها با اندازه ای خاص و روی شعله قرار دادنشان این غذا را فراهم کردید ، کار شما ترکیب آنها به اندازه ای بود که به نتیجه دلخواهتان برسد . در اینجا نیز خداوند از بکار بردن کلمه به این منظور است که انسان به قدرت ایزد یکتا پی ببرد ، درست است که گاو از مخلوقات خداوند است اما شما بروید گوشت گاو را به مرده ای بزنید به این امید که آن مرده زنده گردد همه خیال میکنند عقل شما را شیطان برده است . اما آن زمان که خداوند متعال اراده فرماید همین گوشت گاو میتواند انسان مرده ای را زنده کند و به حرف در بیاورد . کافیست خداوند کلام و اراده خود را (به زعم انسانی ) بیام فرماید و آن امر انجام پذیرد .
خوب من انسان که دیده ام چنین معجزه ای را و عقل دارم و میفهمم عامل این رخداد فرای خرد انسان است و کاملا غیر طبیعی است ، من که شاهد این ماجرا هستم ، دیگر احتیاج به پیامبر و توضیح و دعوت دارم تا به خداوند ایمان بیاورم ؟ من که چشم دارم و میبینم و عقل دارم و میفهمم معجزات را دیگر برای ایمان به خداوند و هدایت به سوی او احتیاج دارم کسی بیاید مرا هل بدهد ؟ دعوت کند و هشدارم دهد؟ اما اگر فکر نکنم و منطق را به کار نگیرم و از دانش خود استفاده نکنم ، هر چیزی را که ببینم بدون تفکر باور میکنم ، اگر معجزه را ببینم و با عقل خود آن را نسنجم ، بالاجبار حرف و منطق دیگران را قبول میکنم چون بالاخره نیاز به یک توضیح درباره انچه میبینم دارم ، آنگاه انسانی که قصد منحرف کردن دارد با توجیه دروغین و حرفهای غیر منطقی آن معجزه را در چشم من به یک جادو و یا چشم بندی بدل میکند .
من اگر در باره آنچه مشاهده میکنم تفکر کنم و منطق و عقل خود را به کار بگیرم ، احتیاج به توضیحات دیگران در باره مشاهدات خود ندارم ، چرا که با عقل و منطق من سازگار است
ان مسلمانی که در روز عاشورا سر نوه پیامبر را برید و بر نیزه زد ، مگر نمیدید او حسین است ؟ مگر نمیدید که سر نوه پیامبر را می برد ؟ چرا این کار را کرد ؟ دیوانه که نبود ؟ چون دیگری برایش منطق آورده بود که این که نوه پیامبر است در واقع پسر قاتل عرب است ، دشمن توست و ریختن خون اش حلال ! چرا که اجازه داده بود دیگری به جایش تقکر کند ،
من که در خیابان به سمت مردم مستقیم شلیک میکنم مگر با بقیه فرق دارم یا جای دیگری بزرگ شده ام ؟ خیر ، اما عقل خود را خاموش کرده و اجازه دادم یکی دیگر به من بگوید این که در خیابان است دشمن توست .
در تمامی جنگ های دنیا اگر به سربازها نگویند آن که روبرویش قرار دارد دشمن است و قصد کشتن تو را دارد ، سربازی حاضر میشود به انسانی دیگر شلیک کند ؟
این است که دیروز عرض کردم ایمان به خدا یعنی انسان به دنبال حقیقت برود و ببیند انچه که به خورد او دادند از اعتقادات دینی آیا با منطق و مشاهدات و عقل خود سازگاری دارد ؟ اگر ندارد بداند که اعتقاداتش اشتباه است و تغییر این عقاید سخت ترین کارهاست


You'll only receive email when they publish something new.

More from انسانیت
All posts